Jak reklamovat poškozené nebo ztracené zavazadlo?

Procento ztracených zavazadel se sice blíží nule, ovšem s počtem cestujícím to na někoho padnout musí. Jak postupovat při ztrátě či poškození zavazadla? Reklamujte včas.

Smířlivě čekáte před pohyblivým pásem, očima skenujete projíždějící zavazadla a netrpělivě čekáte.

Scénář číslo 1: Zavazadla ubývají, nervozita stoupá, začínáte přešlapovat. Poslední zavazadlo se šťastně shledalo se svým majitelem a pás zůstal prázdný stejně jako vaše ruce. Nevzdáváte se, čekáte dál. Deset minut, patnáct minut, nic. Co teď? Čas na reklamaci ztraceného zavazadla.

Scénář číslo 2: Na pásu se objevuje černý kufr, na první pohled má to nejlepší za sebou. Díra na boku, madlo urvané, část věcí visí z díry. „Chudák majitel“, říkáte si. Zjišťujete, že majitel jste vy. Berete zavazadlo k sobě, zkoumáte škody. Ani v tomto případě se nevyhnete reklamaci.

Když pás zůstane prázdný: Jak reklamovat zpožděné zavazadlo

Začněme s tím horším scénářem: Vaše zavazadlo zůstalo, bůh ví kde. Dřív, než začnete panikařit, seznamte se s dobrou zprávou: většina majitelů se svých zavazadel dočká do několika hodin od podání stížnosti – jednoduše se zašle v příštím letadle.

Jak postupovat

  1. Zajdete k reklamační přepážce (s nápisem Lost baggage/luggage) handlingové společnosti, která váš let odbavovala (bude uvedena na informační tabuli u vašeho letu).
  2. Vyplníte protokol o nedoručení zavazadla, konkrétně protokol o nepravidelnosti při přepravě zavazadel (Property irregularity report PIR). Popíšete své zavazadlo a předložíte útržek ze zavazadlového lístku, který jste dostali spolu s palební letenkou. Na protokolu PIR je uvedeno referenční číslo, díky kterému můžete zavazadlo sledovat online na portálu WorldTracer.
  3. Dostanete telefonní číslo, na které můžete volat ohledně informací o průběhu reklamace.
  4. Pokud se zavazadlo najde, letecká společnost vám ho zdarma dopraví na adresu pobytu, kterou při reklamaci zadáte.

Co dělat do doby, než se zavazadlo objeví: Máte nárok na proplacení nezbytných výdajů

Až pořešíte všechny nezbytné formality, pravděpodobně vám dojde, že nemáte nic. Oblečení, kosmetika, boty… Navíc, čím aktivnější dovolenou jste plánovali, tím, je to horší – takový přechod hor bez stanu, spacáku a pohorek prostě nepřipadá v úvahu.

Naštěstí máte nárok nechat si proplatit nákup nezbytných chybějících věcí, typicky se jedná právě o nějaké oblečení a hygienické potřeby. Některé aerolinie poskytují finan

ní obnos ihned při oznámení zpoždění zavazadla (cca 50 dolarů), jiné vám nákup proplatí zpětně po předložení účtenek. Neexistuje žádné pravidlo, kolik vám společnost proplatí, je dána jen maximální částka – pro mezinárodní lety činí 1 220 eur.

Nechte si zajít chuť na luxusní nákupy – ačkoliv hygienu aerolinka proplatí, značkovou kosmetiku za několik tisíc nikoliv.

Po kufru se slehla zem, tři týdny ho nikdo neviděl: Zavazadlo je ztracené

Zavazadlo se považuje definitivně za ztracené, pokud nebylo nalezeno do 21 dnů. V takovém případě máte nárok na proplacení celého obsahu zavazadla + ceny samotného zavazadla. Velmi obtížné je v tomto případě prokazovat, co v kufru bylo – aerolinie většinou proplácí věci na základě doložených účtenek. Není tak divu, že majitelé ztraceného zavazadla pak loudí staré účtenky po známých, aby vůbec něco dostali.

Maximální možné odškodnění je cca 38 000 Kč. Pokud předem víte, že vaše zavazadlo má větší hodnotu, zvažte připojištění.

Každá letecká společnost může mít jiná pravidla, vždy se ptejte na všechny podrobnosti u reklamační přepážky.

Kufr přijel, díra je gratis. Jak reklamovat poškozené zavazadlo?

O něco lepší variantou je, pokud na pásu přistane zavazadlo s  trhancem či třeba poškozeným madlem. Postup reklamace je podobný jako u zavazadla zpožděného:

  1. Poškození nahlaste u přepážky handlingové společnosti. Vyplníte protokol o poškození zavazadla a pracovník přepážky vás informuje o dalším postupu.
  2. Do 7 dnů musíte navíc poslat reklamaci letecké společnosti, a to spolu s fotografiemi poškozených předmětů (samotného zavazadla i věcí uvnitř) a originálními účtenkami za poškozené předměty. Účtenky si musíte schovat až do vyřešení reklamace.
  3. Aerolinka reklamaci zpracuje a rozhodne o tom, zda vám zavazadlo opraví, nebo koupí a zašle na své náklady zavazadlo nové. Nemáte tedy nárok na proplacení účtenky za koupi nového!

První si však sáhněte do svědomí, zda jste udělali vše pro to, aby k poškození nedošlo. Jedná se zejména o to, zda jste kufr při balení nenacpali až k prasknutí, čímž se stává k poškození snadno náchylným. Zavazadlo byste měli mít také obaleno ochrannou folií, jinak vám aerolinka nemusí reklamaci uznat.

Reklamace nebude úspěšná, pokud byla bagáž poškozena již při převzetí. Pro tyto případy se doporučuje pořídit fotografie zavazadla předtím, než jej předáte dopravci.

Pokud poškození zjistíte až doma, nic se neděje. Hlásit poškození ihned na letišti není povinnost, jen výhoda – stačí podat elektronickou žádost do 7 dnů od příletu.

Když kufr navštívil skřítek chamtílek: Chybějící věci v zavazadle

Při vybalovaní jste zjistili, že vám v kufru něco chybí, ale to, že jste to sbalili, byste klidně mohli odpřísáhnout? Chybějící věci v batožině nejsou výjimkou – ne všechen letištní personál je poctivý. Pokud si chcete stěžovat, připravte se na nekonečné (a neúspěšné) handrkování. Proto raději vsaďte na prevenci – cenné věci si berte vždy s sebou na palubu letadla.

Štítky k článku:

Sdílejte článek se svými přáteli!